30900
تومان
پکیج (پروتکل) درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد برای افسردگی
پکیج (پروتکل) درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد برای افسردگی در 86 صفحه فارسی در قالب فایل ورد قابل ویرایش |
![]() |
دسته بندی | پکیج های درمانی روانشناسی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 104 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 86 |
پکیج (پروتکل) درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد برای افسردگی در 86 صفحه فارسی در قالب فایل ورد قابل ویرایش
ویژگی های فایل:
شامل 12 جلسه درمانی
بصورت آموزش گروهی
86 صفحه ورد قابل ویرایش
با فونت B lotus سایز 14 و فاصله خطوط 1.5
دارای رفرنس معتبر و به شیوه APA
این محصول مناسب برای دانشجویان، اساتید، روانشناسان، کلاسهای آموزشی، کنفرانسها، وبینارها، متخصصین و سایر رشته های مرتبط میباشد.
فهرست مطالب:
مقدمه
جلسه 1
جلسه 2
جلسه 3
جلسه 4
جلسه 5
جلسه 6
جلسه 7
جلسه 8
جلسه 9
جلسه 10
جلسه 11
جلسه 12
ذهن آگاهی و درمان مبتنی بر پذیرش
روت بائر و دبرا هاس
تاریخچه درمانهای مبتنی بر ذهن آگاهی و پذیرش
تاریخچه درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد
تاریخچه رفتاردرمانی دیالکتیکی
تاریخچه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی
تاریخچه شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی
نظریه های آسیب شناسی روانی، سلامت و شکل گیری مشکلات
نظریه درمان پذیرش و تعهد
نظریه رفتار درمانی دیالکتیکی
نظریه شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی
نظریه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی
عناصر مشترک نظریه های بنیادین
نظریه روان درمانی
اهداف درمان
روندهای ارزیابی
فرآیند درمان
نقش و عملکرد و روابط درمانی
مدت زمان عادی درمان
راهبردها و مداخله ها در کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی
تمرین کشمش
اسکن بدن
مراقبه نشستن
هاتا یوگا
مراقبه قدم زدن
ذهن آگاهی در زندگی روزمره
جلسه مراقبه در تمام طول روز
ادغام شعر
فضای تنفس سه دقیقه ای
یاد آوری مشکلات در مراقبه نشستن
تمرین های شناخت درمانی
لذت و مهارت و برنامه های پیش گیری از عود
راهبردهای ذهن آگاهی و پذیرش در رفتاردرمانی دیالکتیکی
حالت های ذهن
مهارت های ذهن آگاهی در تنظیم هیجانی و تحمل آشفتگی
راهبردهای ذهن آگاهی و پذیرش در درمان پذیرش و تعهد
استفاده از استعاره ها
توالی معمول در مداخله
فرایند تصمیم گیری رایج بالینی
تکلیف
انطباق با مشکلات کنونی ویژه
نگرش به درمان دارویی
عوامل درمانی
موضوعات خاص
جنسیت و فرهنگ
حمایت تجربی
حمایت از کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی
حمایت از شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی
حمایت از رفتار درمانی دیالکتیکی
حمایت از درمان پذیرش و تعهد
نمونه ای از جلسات که در این پروتکل وجود دارد:
جلسه 1
• هدف:
O
هدف از این جلسه معرفی درماندگی خلاق است. کشف اهداف و تلاشهای ناموفق و
اینکه درمانجو به این بینش برسد که راهبردهای کنترل او در مقابله با
افسردگی تا کنون ناکارآمد بوده است. درمانگر نیز به درک افسردگی از دیدگاه
ACT )مانند همجوشی، راهبردهای کنترل عاطفی، فاصله از ارزشها( و ارائه آن می
پردازد.
• تمرینات حمایتی بالقوه:
O کسب اهداف اساسی درمانجو
O کسب و آشنایی با تلاش های گذشته درمانجو برای به انجام رساندن اهداف
O استعاره گودال
O معرفی سیستم ناکارآمدی گذشته
O انتخاب گزینه و حرکت به سمت اینکه "کنترل به عنوان یک مشکل" است )اگر زمان اجازه دهد(
• تکلیف:
O ثبت تجربه های روزانه
جلسه 2
• اهداف:
O
هدف از این جلسه شرح نتیجه جلسه قبل و اینکه حالت افسردگی مراجع نمایانگر
پاسخ محدود به شیوه راهبردهای کنترل می باشد. تمرینات تجربی برای چالش با
اثربخشی راهبردهای کنترل مورد استفاده قرار گیرد. درمانگر باید به معرفی
این ایده بپردازد که "کنترل مساله است، نه راه حل ." درمانگر نیز باید به
آموزش رابطه بین خلق و خوی و رفتار با استفاده از نمونه های از زندگی خود
درمانجو بپردازد، هدف از آن افزایش تعامل درمانجو در فعالیت هایی است که
موجب حس مهارت یا لذت وی می شود .
• تمرینات حمایتی بالقوئ:
O کنترل به عنوان مشکل/ کنترل رویدادهای درونی
O استعاره دروغ سنجی
O استعاره ژله شیرینی (دونات ژله ای)
O استعاره تقلا درجنگ با هیولا
O منطق فعال سازی رفتاری (برای زندگی کاملتر و غنی تر، برای قطع الگوهای اجتناب به عنوان تغییر افکار و احساسات مخالف)
O تنظیم اولیه هدف رفتاری
O انتخاب تمایل /پذیرش (اگر زمان اجازه دهد)
• تکلیف:
عملکردی از اهداف رفتاری اولیه و شناخته شده
O یادداشت روزانه تمایل /پذیرش (یا در صورت لزوم به تعویق انداختن برای جلسه 3).
جلسه 3
• اهداف:
O
هدف از این جلسه ادامه استخراج تجربه درمانجو برای تقویت این شناخت بوده
که "کنترل یک مشکل است" و معرفی تمایل به تجربه افسردگی بعنوان یک جایگزین
برای کنترل است. درمانگر نیز باید مشکلات را ارزیابی و با فعال سازی رفتاری
احتمال موفقیت درمانجو را افزایش دهد.
• تمرینات حمایتی بالقوه:
O درجه موفقیت ظاهری درکنترل عمدی احساسات
O برنامه نویسی از رویدادهای درونی: تمرین اعداد چه هستند؟
O درجه تمایل به عنوان یک جایگزین برای کنترل: استعاره دو مقیاس
O هزینه های عدم تمایل: ناراحتی ناپاک/ بازنگری
O استعاره جعبه پر از مسائل
O تشخیص ساده هدف رفتاری که نیاز به تمایل دارد.
• تکلیف:
O ناراحتی پاک در مقابل ناراحتی ناپاک
O عملکرد در هدف رفتاری تعیین شده
O خاطرات روزانه تمایل(اگر در جلسه 2 تکمیل نشده باشد)
پکیج (پروتکل) درمان مبتنی بر پذیرش برای افسردگی راب زتل (2015)
پکیج (پروتکل) درمان مبتنی بر پذیرش برای افسردگی راب زتل (2015) در 10 صفحه فارسی در قالب فایل ورد قابل ویرایش |
![]() |
دسته بندی | پکیج های درمانی روانشناسی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 20 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 10 |
پکیج (پروتکل) درمان مبتنی بر پذیرش برای افسردگی راب زتل (2015) در 10 صفحه فارسی در قالب فایل ورد قابل ویرایش
ویژگی های فایل:
شامل 8 جلسه درمانی
بصورت آموزش گروهی و فردی و دارای توضیحات خلاصه هر جلسه
10 صفحه ورد قابل ویرایش
با فونت B lotus سایز 14 و فاصله خطوط 1.5
دارای رفرنس معتبر و به شیوه APA
این محصول مناسب برای دانشجویان، اساتید، روانشناسان، کلاسهای آموزشی، کنفرانسها، وبینارها، متخصصین و سایر رشته های مرتبط میباشد.
فهرست مطالب:
جلسه اول: قرارداد درمانی
جلسه دوم: کنترل مسئله است
جلسه سوم: جایگزین برای کنترل پذیرش/تمایل
جلسه چهارم: گسلششناختی
جلسه پنجم: مشاهده خود، خود به عنوان زمینه
جلسه ششم: تصریح ارزشها
جلسه هفتم: عمل متعهدانه
جلسه هشتم: خلاصه جلسات قبل
نمونه ای از جلسات که در این پروتکل وجود دارد:
خلاصه جلسات درمان
جلسه یکم:
در
جلسه نخست ابتدا اعضا و مشاور خود را معرفی کردند و به عنوان مشاور مقداری
از پیشینه خود صحبت کردم و درباره مشاور و هدف جلسات توضیحاتی داده شد.
سپس از هر یک از اعضا خواسته شد تا یکی از مشکلات اخیرشانو تلاشهایی که
برای حل آن به عمل آوردهاند را بیان کنند و با استفاده از این قضیه
درماندگی سازنده توضیح داده شد و این مسئله الغا شد که کنترل مسئله است نه
راهحل.
استعارههای این جلسه عبارتند از انسان در چاه، طنابکشی یا هیولا و ببر گرسنه.
استعاره انسان در چاه
خود
را در موقعیتی تصور کنید که در یک مکانی قرار دارید در حالیکه چشمان شما
بسته است و جعبه ابزار کوچکی در اختیار شما قرار داده شده است، به شما گفته
شده است که کار شما قدم زدن در این مکان با چشمان بسته است. در این مکان
چاههای زیادی قرار دارد که شما از وجود آنها آگاه نیستید. شما شروع به
راه رفتن میکنید و دیر زود به داخل یکی از چاهها میافتید، بلافاصله
اطراف را بررسی میکنید و به دنبال راه فراری از آن چاه میگردید اما در
خواهید یافت که هیچ راه گریزی نیست، به سراغ جعبه ابزار میروید شاید بتوان
ابزاری برای کمک در آن یافت اما تنها ابزار موجود در داخل جعبه، بیلچه
است. از بیلچه استفاده میکنید اما تنها کاری که میتوتن با بیلچه انجام
داد کندن زمین است و در این موقعیت کندن زمین تنها چاه را عمیقتر و موقعیت
را بدتر میسازد. کندن را سریعتر میکنید و بیلچههای مختلفی را امتحان
میکنید اما هنوز داخل چاه هستید و تلاش شما فقط باعث شده که چاه عمیقتر
شود. از افراد پرسیده شد که بهترین راهحل در این موقعیت چیست؟ بعضی
پاسخها بیربط به موقعیت و بعضی همراه با خلاقیت بود مثلاً اینکه از
بیلچهها استفاده میکنم و در دیواره چاه پله درست میکنم اما توجه افراد
به این موضوع جلب شد که چاه طوریست که خاک آن بسیار نرم است و زمان
حالپذیر نیست و اینکه بهترین کار در این موقعیت به جای بلافاصله دست به
بیلچه شدن زندگی کردن در زمان حال است؛ یعنی نه به گذشته فکر کنیم و خود را
بابت افتادن در چاه سرزنش کنیم و نه به آینده بیندیشیم و دنبال استفاده از
بیلچهها برای فرار از موقعیت باشیم. مهمترین کار پذیرش آن موقعیت در
زمان حال است.
استعاره طنابکشی با هیولا
در این استعاره به
دو نفر از افراد گفته شد. که یکی برای بازی نقش فرد و دیگری نقش ذهن او که
به شکل یک هیولا است و قدرت بدنی او از طرف مقابل بیشتر است، بیابند از
آنها خواسته شد که هر کدام سر یک طناب را که به دست آنها داده شده بود تا
جایی که توان دارند به سمت خود بکشند و تصور کند که در بین آنها یک چاه
قرار گرفته و هرکس که بازنده باشد داخل چاه میافتد. هر دو تا چند دقیقه
تمام تلاش خود را کردند. سپس از فردی که در برابر ذهنش قرار داشت پرسیده شد
چه احساسی دارد و او پاسخ داد که احساس خستگی دارد و کلافه است. از او
پرسیده شد آیا راهحل دیگری غیر از تلاش برای شکست هیولای مقابل چیزی به
ذهنش میرسد؟ پاسخ این بود که میتوانم طناب را رها کنم. نتیجه این استعاره
این است که فرد به این نتیجه میرسد که تلاش برای غلبه بر ذهن و درگیر شدن
با آن کاری بیثمر است.
استعاره ببر گرسنه
در این استعاره به
افراد گروه گفته شد بچه ببر کوچکی را تصور کنند که او هر روز تغذیه میکنند
و ببر هر روز بزرگتر و بزرگتر میشود و وعدههای غذایی بیشتر و بزرگتری
را مطالبه میکند و دیگر نعره میکشد و غیر قابل کنترل گشته است. این بچه
ببر را به تجارب مراجع تشبیه میکنیم که از آنها اجتناب کرده تا آنجا که
بر او غلبه یافتهاند و غیرقابل کنترل شدهاند.